Πέμπτη 4 Μαρτίου 2021

Η ΟΔΥΣΣΕΙΑ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ


Με αφορμή το έντονο ενδιαφέρον των μαθητών μας για την μυθολογία, την ιστορία, τη λογοτεχνία, καθώς και τους δύο μαθητές με το όνομα "Οδυσσέας" που έχουμε το σχολείο μας, μας οδήγησαν στη δημιουργία ενός Project βασιζόμενο στο μεγαλειώδες έργο του Ομήρου. Μέσα από δραστηριότητες γλώσσας, μαθηματικών, μελέτης περιβάλλοντος, με τη βοήθεια των νέων Τεχνολογιών και των Τεχνών θα ακολουθήσουμε τον Οδυσσέα στο συναρπαστικό του ταξίδι, από την Τροία μέχρι την Ιθάκη. Μέσα από βιωματικές, ομαδοσυνεργατικές δραστηριότητες τα νήπια κινητοποιούνται και εμπλέκονται στις δράσεις ποικιλοτρόπως, αποκτώντας ενσυναίσθηση και κατανοώντας ύψιστες αξίες.
    Ο παππούς Όμηρος ήρθε στην τάξη μας (χάρτινη κούκλα) και τον γνωρίσαμε. 


Απλώσαμε τους χάρτες (Παγκόσμιο και Ευρώπης) και αναζητήσαμε τις περιοχές σήμερα, είπαμε τα ονόματα των περιοχών όπως ήταν τότε.


Σχεδιάσαμε το δικό μας χάρτη, τον οποίο χρωματίζουμε σταδιακά, ταξιδεύοντας παρέα με τον Οδυσσέα. Κάθε ομάδα αναλαμβάνει και δημιουργεί στο χάρτη μία περιοχή.


Μιλήσαμε για το πως τελείωσε ο πόλεμος της Τροίας και κατασκευάσαμε τον δικό μας Δούρειο Ίππο.  Επίσης οι μαθητές μας στην ερώτησή μας"Αν ήσουν εσύ ο Οδυσσέας τί θα έκανες για να μπεις στα τείχη της Τροίας;"  σκέφτηκαν και οι απαντήσεις τους μας έδειξαν ότι είναι εξίσου πολυμήχανοι με τον Οδυσσέα. (Στην εφημερίδα θα υπάρχουν οι απαντήσεις και τα φύλλα εργασίας).


Το ταξίδι του Οδυσσέα ξεκίνησε. Με δώδεκα καράβια και πολλούς συντρόφους  o Οδυσσέας έβαλε πλώρη για την Ιθάκη (την εντοπίσαμε στον χάρτη της Ελλάδας) με σύμμαχο τη θεά Αθηνά από τη μία και από την άλλη τον θεό Ποσειδώνα να τον ταλαιπωρεί. Τα νήπια μέσα από βιωματικές δραστηριότητες εντόπισαν τις δυσκολίες των ταξιδιών εκείνης της εποχής. Ο παππούς Όμηρος αφηγήθηκε τις τρεις πρώτες περιπέτειες του Οδυσσέα (στη χώρα των Κικόνων, στη χώρα των Λωτοφάγων και στο νησί του Κύκλωπα) τα νήπια -αφού εντόπισαν αυτές τις χώρες στο χάρτη- χωρίστηκαν στις ομάδες τους για να εκφραστούν εικαστικά και να παράγουν κείμενα.

 Η 1η ομάδα ανέλαβε να ζωγραφίσει με τέμπερες το καράβι του Οδυσσέα και να αφηγηθούν το πως "βλέπει" τα πράγματα το καράβι:


(1η ομάδα: Ζωή, Κατερίνα Σ, Γιάννης, Γιώργος, Λυδία)

"Είμαι ο Καραβοδεινόσαυρος, το καράβι του Οδυσσέα. Ξεκίνησα από την Τροία και θέλω να πάω στην πατρίδα μου την Ιθάκη. Τώρα είμαι στη θάλασσα και κολυμπάω με τα κύματα που σήκωσε ο Ποσειδώνας. Δε φοβάμαι όμως γιατί είμαι γενναίο και γιατί είναι ο Οδυσσέας επάνω, που είναι ιππότης. Θα προσέχω πολύ τα κύματα, τους βράχους, τα τέρατα και τους καρχαρίες".

Η 2η ομάδα δημιούργησε ένα κολλάζ με την περιπέτεια του Οδυσσέα στη χώρα των άγριων Κικόνων και μας την αφηγήθηκε μέσα από ένα γράμμα που έγραψε ο Οδυσσέας στην Πηνελόπη:


(2η Ομάδα: Στέλλα, Γεωργία, Χαρίλαος, Κατερίνα Ν)

"Αγαπημένη μου Πηνελόπη,
Ξεκίνησα από την Τροία και μόλις έφυγα από τους αγριοΚίκονες. Αυτοί οι άγριοι σκότωσαν έξι από τους συντρόφους μου γιατί πήραμε τα φαγητά τους. Δε μας ήθελαν και δεν ήταν φιλόξενοι. Μας πολεμούσαν με σπαθιά και όπλα. Αισθάνομαι μεγάλη λύπη που έχασα τους φίλους μου από αυτούς. Τώρα είμαι στο πλοίο μου και έχει τεράστια κύματα. Ελπίζω να γυρίσω σύντομα.
Σε αγαπώ πολύ
Οδυσσέας"

Η 3η ομάδα δημιούργησε με λαδοπαστέλ την περιπέτεια του Οδυσσέα στη χώρα των Λωτοφάγων και μας αφηγήθηκαν την ιστορία από την πλευρά ενός Λωτόδεντρου:


(3η Ομάδα: Νεφέλη Τ., Μάριος, Άγγελος, Ελίζα)

"Είμαι το δέντρο με τους Λωτούς και μένω στη ζούγκλα, στο νησί των Λωτοφάγων. Μία μέρα ήρθαν ο Οδυσσέας και οι σύντροφοί του και φάγανε Λωτούς. Μετά τα ξεχάσαν όλα. Και τον Οδυσσέα. Μετά τους πήρε ο Οδυσσέας με το ζόρι και τους πήγε στο καράβι. Στεναχωρήθηκα που φύγανε οι άνθρωποι γιατί τώρα ποιος θα τρώει τους Λωτούς μου;"
 
Η 4η ομάδα ανέλαβε να αφηγηθεί την ιστορία του Οδυσσέα στο νησί των Κυκλώπων με τη μορφή κόμικ. Τους δώσαμε το χαρτί με τα πλαίσια και τα νήπια τοποθέτησαν στα καρέ τα γεγονότα με τη σωστή χρονική σειρά. Στο τέλος βάλαμε τα bubbles με τα λόγια. 


(4η ομάδα: Οδυσσέας Κ., Οδυσσέας Π., Άλκης, Νεφέλη Π.)

Τα νήπια με τις παραπάνω δραστηριότητες παρήγαγαν κείμενα με ποικίλες αφηγηματικές τεχνικές και γνώρισαν νέα κειμενικά είδη. Τα νήπια αυτενεργούσαν και ο ρόλος των εκπαιδευτικών ήταν καθοδηγητικός.

Έπεται και συνέχεια...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η ανάρτησή μου

ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΜΑΜΑ!