Κυριακή 16 Οκτωβρίου 2022

Με αφορμή ένα ΜΗΛΟ!


 


Ο Φώτης έφερε στην τάξη μία σακούλα βιολογικά μήλα, τα οποία μάζεψε από το δέντρο του κήπου του! Την ώρα του ολοημέρου, όπου όλα κυλούν με πιο χαλαρούς ρυθμούς, οι εκπαιδευτικοί οργάνωσαν μια σειρά δραστηριοτήτων, όχι για να καταδείξουν την θρεπτική αξία του μήλου αλλά τη σχέση του με το νερό ή το σώμα μας.

Δραστηριότητα 1η: 

Πείραμα 1ο 

(Βύθιση/ πλεύση)

Στην ολομέλεια εμφανίζουμε ένα διάφανο βάζο, το οποίο ήταν γεμισμένο με νερό μέχρι τη μέση και ένα από τα μήλα. Οι εκπαιδευτικοί θέτουν το ερώτημα «Τί πιστεύετε ότι θα συμβεί στο μήλο αν το αφήσουμε να πέσει στο νερό; Οι μαθητές διατυπώνουν υποθέσεις. Κάποιοι είπαν ότι θα βυθιστεί, γιατί είναι βαρύ και κάποιοι ότι θα μείνει στην επιφάνεια. Στον παρακάτω πίνακα βρίσκονται οι απαντήσεις:

Έλεγχος: η μαθήτρια βυθίζει το μήλο στο νερό. Τα παιδιά παρατηρούν ότι το μήλο επιπλέει.

Συνεπώς οι υποθέσεις των περισσοτέρων επαληθεύτηκαν.

Κάποιοι μαθητές είχαν ενστάσεις και πρότειναν στις εκπαιδευτικούς ότι το μήλο επιπλέει γιατί το βάζο είναι μικρό (εννοώντας στενό). Η εκπαιδευτικός γεμίζει μία κατσαρόλα με νερό και επαναλαμβάνουν το πείραμα. Το μήλο και πάλι επιπλέει. 


Συμπέρασμα: Το μήλο έχει τρυπούλες (πόρους) στην επιφάνειά του, που το αφήνουν να επιπλέει. Δεν έχει σημασία το δοχείο. Το μήλο θα συνεχίσει να επιπλέει. 

Λειτουργικός ορισμός: Όταν βυθίσουμε ένα φρούτο ή πράγμα μπορεί να επιπλέει όπως επιπλέουν οι βάρκες. 

Πείραμα 2ο. 

Με έναν μαρκαδόρο ένας μαθητής σημειώνει με ανεξίτηλο μαρκαδόρο τη στάθμη του νερού. Ερώτημα: Αν βυθιστεί το μήλο το νερό θα μείνει στο ίδιο σημείο ή θα αλλάξει; 

Διατύπωση υποθέσεων: ο περισσότεροι μαθητές υποστήριξαν ότι δε θα μεταβληθεί η στάθμη του νερού.

Έλεγχος: Ο μαθητής βυθίζει το μήλο. Η στάθμη του νερού ανεβαίνει αρκετά. Ο μαθητής σημειώνει με μαρκαδόρο εκ νέου τη στάθμη του νερού. 


Συμπέρασμα: Οι μαθητές συμπεραίνουν ότι όταν βυθίσουμε ένα στέρεο σώμα στο νερό εκτοπίζεται μια ποσότητα νερού. 

Διατύπωση λειτουργικού ορισμού: Όταν βάζουμε το μήλο στο νερό, το νερό ψηλώνει και μεγαλώνει. 

(Φυσικές Επιστήμες)

Δραστηριότητα 2η

Ποιο δοχείο έχει το περισσότερο νερό; Το βάζο ή η κατσαρόλα; Πώς μπορούμε να το μετρήσουμε. Ύστερα από συζήτηση οι μαθητές σκέφτηκαν να χρησιμοποιήσουν ένα φλυτζάνι. 

Το βάζο είχε δύο φλιτζάνια νερό και η κατσαρόλα επτά. 

Στον πίνακα γράφουμε τους αριθμούς και δημιουργούμε την ανίσωση.


(Άσκηση Μαθηματικών)

Δραστηριότητα 3η

Οι μαθητές μετρούν το ύψος τους με… μήλα! Σε ζευγάρια, ο ένας αναλαμβάνει να μετρήσει τον άλλον χρησιμοποιώντας τόσα μήλα όσα πρέπει. 



Οι εκπαιδευτικοί το καταγράφουν σε χαρτί Α3. 

(Μαθηματικά)

Δραστηριότητα 4η 

Ανοιχτό φύλλο εργασίας/ αξιολόγησης: Στην ολομέλεια, στον πίνακα σχεδιάζουμε ένα παιδάκι στο οποίο πρέπει να βάλουν οι μαθητές, τόσα μήλα όσα υπολογίσαν στην προηγούμενη δραστηριότητα και να γράψουν τον αριθμό. Στη συνέχεια γράφουν τη λέξη «ΜΗΛΟ» και φυσικά το όνομά τους. 



Συνέχισαν με το ατομικό φύλλο εργασίας:




Στο τέλος της ημέρας κάθε παιδί πήρε ένα μήλο στο σπίτι του, δώρο από τον Φώτη.  



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η ανάρτησή μου

ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΜΑΜΑ!