Κυριακή 16 Οκτωβρίου 2022

Φθινοπωρινές Πινελιές

 

Καθώς είμαστε πλέον μέσα στην καρδιά του φθινοπώρου εμβαθύνουμε περισσότερο στα χαρακτηριστικά γνωρίσματα της εποχής. Έχοντας ως ερέθισμα το όμορφο φθινοπωρινό χαλί που στρώθηκε στην αυλή μας .Τα παιδιά διατυπώνουν ποίκιλα ερωτήματα όπως γιατί δεν πέφτουν τα φύλλα της ελιάς, γιατί αλλάζει το χρώμα των φύλλων, τι συμβαίνει όταν μένουν τα φύλλα στο χώμα, αν βραχούν ,γιατί φεύγουν τα χελιδόνια, ποια ζωάκια μένουν, βρίσκουν φαγητό και αν όχι τι κάνουν και άλλα πολλά αναπάντητα ερωτήματα προς διερεύνηση.

ΔΡΑΣΕΙΣ. 

1. Η λέξη φθινόπωρο είναι η έναρξη της ιδεοθύελλας που ακολουθεί. Ποιες λέξεις μας έρχονται στο νου; Ποιο φρούτο, ποια γιορτή ποιο λουλούδι, ποια αλλαγή στη φύση και στον καιρό; Σχηματίζουμε μικρές προτάσεις με τις σχετικές λέξεις, τις οπτικοποιούμε ζωγραφίζοντάς τες. Φτιάχνουμε προφορικά μια μικρή ιστορία φθινοπωρινή με τις λέξεις που βρήκαμε. Διαβάζουμε παραμύθι φθινοπωρινό «Ο Ρωμαίος και το φυλλαράκι», βλέπουμε και σχολιάζουμε φθινοπωρινές εικόνες από το βιβλίο της Ε. Φακινου «Το φθινοπωρο».





2. Παίζουμε κρατώντας φύλλα τα χαϊδεύουμε, στροβιλιζόμαστε με μουσική και πέφτουμε στο χώμα, τα κάνουμε καπέλα, φτερά ινδιάνου, βεντάλια, μάτι πειρατή, τα παρηγορούμε, τα κοιμίζουμε στην αγκαλιά μας και ότι άλλο γεννήσει η φαντασία μας.

Φτιάχνουμε το περίγραμμα του σώματος των φίλων μας δουλεύοντας ανά δυάδες, συγκρίνουμε τις ποσότητες που χρειαστήκαμε μετρώντας τα φύλλα σε κάθε περίγραμμα. Κάνουμε σειροθετήσεις ξεκινώντας από το μικρότερο στο μεγαλύτερο και αντίστροφα, αντιστοιχίσεις τόσα - όσα, μοτίβα. Καταγράφουμε στον ασπροπίνακα τις ποσότητες σε κάθε ομάδα. Αναλύουμε με τα φύλλα τους αριθμούς 2 και 3.









3. Ας φτιάξουμε και τα δικά μας φύλλα να διακοσμήσουμε την τάξη μας. Πήραμε ένα χαρτί και τέθηκε το ερώτημα πώς θα μπορούσαμε να το χωρίσουμε σε 2 ίσα μέρη. Οι περισσότεροι απάντησαν διπλώνοντάς το στη μέση. Όμως τέθηκε το ερώτημα αν θέλω σε 4 ίσα μέρη; Προβληματιστήκαμε, όμως σκεφτήκαμε και η λύση βρέθηκε... Διπλώνοντας το ξανά στη μέση! Με την τεχνική του πουαντιγισμού γεμίσαμε το κάθε τέταρτο με διαφορετικό χρώμα. Μέχρι να στεγνώσει κόψαμε τα φύλλα μας, σχεδιάσαμε τα νεύρα του φύλλου, το κολλήσαμε στη μέση και ... έτοιμο!




4. Παίζουμε κουκλοθέατρο με αυτοσχέδιες φιγούρες των φρούτων του φθινοπώρου Παρουσιάζονται και συστήνονται ανά ομάδες που έφτιαξαν τα παιδιά η μηλοοικογενεια, η αχλαδοοικογενεια και η κυδωνοοικογενεια.


5. Η φωνούλα Φ γεμίζει τα κλαδιά του φθινοπωρινού μας δέντρου, πόσα ακόμη πράγματα αρχίζουν από την ίδια φωνούλα, δεν χωρούσαν στο χαρτί τόσα πολλά γράψαμε και ακόμη περισσότερα είπαμε. Με κάθε μια λεξούλα λέμε και μια μικρή φράση, την δείχνουμε με παντομίμα, οι υπόλοιποι μαντεύουμε την λέξη.


Από τη λίστα των λέξεων που είπαμε επιλέγουμε όποια θέλουμε την ζωγραφίζουμε και γράφουμε τη λέξη βοηθώντας ο ένας των άλλον. Η προσπάθειά μας αποφασίστηκε να γίνει μια αφίσα αφιερωμένη στο Φθινόπωρο.


6.  Το Φθινόπωρο μέσα από την τέχνη. Επιλέγουμε πίνακες ζωγραφικής που απεικονίζουν φθινοπωρινές εικόνες και τις σχολιάζουμε με τα παιδιά. Τι βλέπουμε; Αν ήμασταν εμείς τα πρόσωπα τι θα ακούγαμε, μυρίζαμε..; Ποια χρώματα κυριαρχούν; Τι εποχή είναι;...
Μήπως να γίνουμε κι εμείς ζωγράφοι; Αναρωτιούνται κάποια παιδιά. Η ιδέα αυτή μας οδήγησε να εκτυπώσουμε τους πίνακες ασπρόμαυρους και να τους μεταφέρουμε σε άλλη εποχή του χρόνου. Χωριστήκαμε σε ζευγάρια και το αποτέλεσμα ήταν μοναδικό. Τώρα όμως πρέπει να αλλάξουμε και τον τίτλο. Το κάθε ζευγάρι συζήτησε, αποφάσισε και έγραψε τον τίτλο στον πίνακά του.








7. Συζητώντας για τις αλλαγές του καιρού το φθινοπωρο και παρατηρώντας στην αυλή μας τον αέρα να παρασέρνει τα φύλλα από τα δέντρα και να τα στροβιλίζει αναρωτηθήκαμε τι άλλο μπορεί να παρασύρει ο αέρας. Ευκαιρία για ένα διασκεδαστικό πείραμα από τη μία και αφορμή για υποθέσεις, παρατηρήσεις και καταγραφές από την άλλη. 
Το πιστολάκι μεταμορφώθηκε σε αέρα και τα παιχνίδια της τάξης μας σε αντικείμενα. Επιλέξαμε ένα μπαλάκι του πινγκ πονγκ, ένα πομ πομ, ένα αυτοκινητάκι, ένα τουβλάκι, ένα ζωάκι, και μία πέτρα. Υποθέσαμε ο άέρας τι θα παρασύρει, καταγράψαμε τις υποθέσεις μας στον ασπροπίνακα και ο αέρας ξεκίνησε. Παρατηρήσαμε τελικά τι μεκακινήθηκε ποιος από εμάς έκανε τη σωστή υπόθεση; Καταγράψαμε σε φύλλο εργασίας το αποτέλεσμα του πειράματος. 


Ας διασκεδάσουμε και λίγο όμως. Πήραμε ένα καλαμάκι και κάναμε αγώνες ποιος θα φτάσει στο τέρμα το μπαλάκι του φυσώντας όσο πιο δυνατά μπορεί. 















Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η ανάρτησή μου

ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΜΑΜΑ!